Priporočena meditacijska vadba (osredotočanje) v vsakdanjem življenju
Večina ljudi živi danes stresno življenje, ki kvarno vpliva na spontano zmožnost sproščenega in svobodnega bivanja v stanju »tukaj in sedaj«. Različni dražljaji iz zunanjega okolja, pa tudi naši notranji duševni procesi, nam kradejo pozornost in odtujujejo od nas samih. S podobnimi problemi se srečujejo mnogi meditanti, ki se med meditacijo sicer znajo umiriti in postati budni, težje pa to dosegajo v vsakdanjem življenju. V nadaljevanju je predstavljenih pet enostavnih načinov, kako v okoliščinah vsakdanjega življenja prebuditi zavestno navzočnost. To so osredotočanje na trenutno počutje, na mirujočo površino, na dihanje, na telo in na um.
Velika večina ljudi živi skoraj ves čas na »avtopilotu«, kar pomeni, da je okrog 95 % njihovega početja in razmišljanja nezavednega. Pa tudi ljudje, ki so že kar precej prebujeni (zavestni), le redko preživijo večino časa zavestno navzoči. Kot pomoč, da z »avtopilota« presedlamo na »ročno krmljenje« (zavestno delovanje), so nam lahko spodaj navedeni napotki (koncentracijske vaje), ki temeljijo na budističnih meditacijskih praksah, predvsem na zenu, pa tudi na nekaterih smereh novodobne duhovnosti, npr. na načinu »živeti v sedanjem trenutku«, ki ga promovira Eckhart Tolle.
Vsi, ki poznate vibracijo bivanja v stanju »globoke sedanjosti«, prek katere imate pristen stik s seboj (se čutite povezani z izvorom), veste, kako velika razlika je med zavestnim in nezavednim bivanjem – razlika med sproščenostjo, odprtostjo in spontanim radostnim življenjem ter stanji »ugrabljenega« uma, ko nas ujamejo in oslepijo močni umski vrtinci, bodisi našli lastni ali od drugih ljudi. Zato tudi veste, kako pomembno je, da se iz slepega karmičnega vrtinčenja čim prej izmotate, zbudite, torej pridete znova v stik z jasnim zavedanjem in občutenjem sebe.
Po splošni definiciji velja zavest sedanjosti za Budovo zavest. In to je eden glavnih ciljev naše Duhovne šole oziroma naše duhovne poti – živeti vsakdanje življenje v stanju budne (razsvetljene) zavesti!
Vsem, ki še niste prebrali knjige Živeti v sedanjem trenutku Eckharta Tolleja, priporočam, da to čim prej storite.
Pet načinov vstopanja v »tukaj in sedaj«
- Opazovanje trenutnega počutja. Sredi katere koli situacije se na kratko ustavite in vprašajte, kako se počutim? Opazujte svoje počutje, ne da bi ga vrednostno opredeljevali, npr. počutim se dobro, slabo …; samo poniknite v počutje; poistovetite se z njim, in vstopili boste v sedanji trenutek.
- Osredotočanje na mirujočo površino. Kjerkoli ali kadarkoli se na kratko ustavite in zazrite v neko mirujočo površino, npr. steno, kos pohištva, drevo … (Ne koncentrirajte se na ljudi ali na karkoli, kar se premika.) Nekaj časa mirno zrite v površino, v vas bo začel nastajati občutek sebe, navzočnost »tukaj in sedaj«.
- Opazovanje dihanja. Najpreprostejši način povezovanja s sabo: samo opazujte, kako dihate. Ne spreminjajte načina dihanja, samo sledite mu. Dih vas bo privedel v stik s sedanjim trenutkom.
- Naselitev (»ukoreninjenje«) v telesu. Osredotočite se na telo, občutite sebe v telesu (kot bi se vanj naseljevali, ukoreninjali), lahko pogledate tudi navzdol po telesu proti stopalom in potem navzgor v telesu, in si rečete: to sem jaz … Občutenje telesa vas bo osvobodilo umske zmedenosti, povezalo vas bo s seboj ter omogočilo, da vstopite v sedanjost.
- Opazovanje misli in čustev. Zavejte se svojih misli in občutkov. Začnite jih opazovati kot nevtralni opazovalci. Na ta način se boste od umskega toka začeli spontano ločevati. Začutili boste, da niste to, kar so vaše misli, občutki, temveč tisti/a, ki te misli in čustva ustvarja. Ne glede na to, kakšno čustvo vas prežema, samo nevtralno ga opazujte, ničesar ne spreminjajte. Kmalu se boste znašli v stanju tukaj in zdaj. (Ta metoda je nekoliko zahtevnejša, zanjo potrebujete že nekaj zenovske prakse.)
Ne smemo pa pozabiti, da je osnova za ohranjanje in krepitev zavestne navzočnosti, naša vsakodnevna vadba zenovske meditacije ali kakšne druge sorodne tehnike, ki krepi zavest in nas dela notranje budne.
V. R.