Meni Zapri

Petje manter kot meditacijska praksa

V zendu Duhovne šole od junija 2025 dalje

Članek nas seznanja z novo (dodatno) energijsko vadbo v zendu Duhovne šole. Gre za petje jogijskih oziroma budističnih manter, ki jih od junija 2025 vodi mladi glasbenik in pevec, sicer učenec Duhovne šole, Ervin Šega. Podrobno je predstavljen pomen in namen štirih splošno znanih manter (Om mani padme hum, Vadžra guru mantra, Om namah Šivaja in Maha mritjundžaja mantra), s katerimi prečiščujemo in obnavljamo energijo ter razsvetljujemo zavest. Dodan je kratek zvočni posnetek vadbe 4. oktobra 2025. 

 

Kako se je petje manter pridružilo vadbi zena? 

V zendu Duhovne šole smo letos začeli s petjem manter kot sestavnim delom meditacijske  vadbe. Mantre so zvočne kode, katerih vibracije prečiščujejo energijo in bistrijo zavest ter vplivajo na naše življenje in počutje. Prinašajo energijsko ravnovesje, notranji mir in stabilnost ter glede na njihov namen usmerjajo energijo k posameznim področjem življenja in delovanja.  

Sicer smo s prvimi skupinskimi mantriranji začeli že leta 2019, ko smo v zendu in na ritritih začeli z recitacijami Srčne sutre oziroma z izvajanjem njene semenske mantre Gate gate paragate parasamgate bodi svaha. Na začetku je vadbo vodil naš meditant Dejan Gebert, kasneje pa je recitiranje mantre prevzela meditantka Katja Kurbus, ki to počne še danes. Srčna sutra na nek način predstavlja hrbtenico naše duhovne usmerjenosti – Budovo Srednjo pot ali Pot praznine in sočutja.  

Mantre, predvsem pa njihove pevske izvedbe, so bile skrbno in načrtno izbrane iz bogate budistične (tibetanske) in jogijsko tantrične zakladnice (indijski/kašmirski šivaizem). Izbrane so bile izvedbe, ki so še posebej namenjene odpiranju srčne čakre. 

Mantre sta izbrala Vili Ravnjak in Ervin Šega, ki petje manter tudi vodi. Ervin je profesionalni glasbenik, pevec in zborovodja, sicer učenec sedme generacije Duhovne šole. Z njegovim lepim tenorskim glasom, kitaro in indijskim harmonijem smo kot skupina odprli novo dimenzijo naših meditacijskih srečanj. (Priložen je posnetek odlomka izvedbe Maha mritjundžaja mantre na prvem jesenskem zendu 4. oktobra 2025.)    

 

Izbrane pevske izvedbe manter so blizu slovenskemu melosu, zato, da bi jih meditanti čim lažje posvojili in ponotranjili. (Ervin jih je tudi glasbeno prilagodil za naše izvajanje). 

Gre za dve Šivovi mantri (iz kašmirskega šivaizma): Om namah Šivaja in Maha mritjundžaja mantra ter dve tibetanski budistični mantri: Vadžra guru mantra ter Om mani padme hum.  Izvedbe teh manter lahko najdemo na spletu. Vadžra guru mantro originalno izvaja Sarva Antah, Om namah Šivaja Robert Gass in On Wings of Song, Maha mritjundžaja mantro izvaja skupina, ki sledi znano indijsko bakti učiteljico Anandamayi Ma, mantro Om mani padme hum pa izvaja skupina tibetanskih menihov.   

 

Pomen in namen manter

OM MANI PADME HUM

»Dragulj sočutja, plemenitosti in poguma v mojem srcu«

Mantra Om mani padme hum je najbolj znana tibetanska budistična mantra. Pomeni priklic duhovnega blagoslova vseh bud in bodisatev, posebej Avalokitešvare (Bude sočutja). Med drugim izraža bodisatvovo zaobljubo o pomoči vsem čutečim bitjem: »Ne bom se razsvetlil/a prej, dokler vsa bitja ne dosežejo razsvetljenja«. Mantra pomaga pri osvobajanju iz umske zmedenosti in ujetosti v šestih območjih samsare (negativnih ravneh karme). Šestero zlogov mantre razstruplja in čisti šest negativnih čustev (strupov): napuh (narcisoidnost), ljubosumje (zavist, tekmovalnost), duhovno nevednost (zamračitev), pohlepnost, jezo (sovraštvo) in obsedenost z željami ter dosežki. Pomaga nam, da se teh šestih bardov (načinov življenja) osvobodimo in si tako zagotovimo, da se v prihodnjih življenjih v njih ne bomo več rodili. Očiščuje šest elementov oz. skand ali tatev (zemlja, voda, ogenj, zrak, eter in um). Mantra ustvarja in razvija šest paramit ali vrlin (plemenitih lastnosti bodisatve): velikodušnost, zmernost, vzdržljivost, pogum, meditativna zbranost in intuitivna modrost. Ščiti tudi pred negativnimi energijskimi (črnomagijskimi) vplivi ter različnimi boleznimi. Zvok mantre širi vibracijo bud in bodisatev, s pomočjo katere razsvetljujemo in očiščujemo svoje telo, govor in um. Prvi zlog om pomeni razsvetlitev oblike (telesa), srednja dva zloga mani padme pomenita razsvetlitev govora (komunikacije), zlog hum pa razsvetlitev uma. Koncentracija: četrta čakra (občasno v povezavi s šesto čakro).
 

OM AH HUM VADŽRA GURU PADME SIDI HUM

Vadžra guru mantra / Prebujanje razsvetljenega uma 

»Kličem te, Vadžra Guru / Padmasambhava, podeli mi blagoslov razsvetljenja,
prebudi vse moje duhovne darove / moči.«

Vadžra guru mantra je povezana z Budo Padmasambhavo, prvim tibetanskim učiteljem (utemeljiteljem) budizma. Pomeni ultimativen priklic razsvetljenega stanja zavesti, univerzalno duhovno pomoč ter podporo v življenju. Mantra je še posebej značilna za njingma linijo tibetanskega budizma (simbolizira kozmičnega Prabudo). Sicer je podobna indijski mantri Om namah Šivaja v kašmirskem šivaizmu. Prek Vadžra guru mantre prihajamo v stik s  Padmasambhavo (s čisto absolutno zavestjo ali neuničljivo diamantno vadžro), kar nam pomaga, da se postopoma »utrjujemo« v razsvetljenju. Vibracija mantre odstranjuje različne notranje in zunanje ovire, ki bremenijo naše življenje ter zaustavljajo pot k zavestnemu življenju. Prebuja in širi zavest ter tako raztaplja vse negativne miselne in čustvene oblike (samsare/iluzije) ter zločeste energijske entitete (demone). Dvanajst zložna mantra se začne z zlogi om ah hum, ki predstavljajo semenske zloge treh vadžr (telesa, govora in uma), nadaljuje se z zlogi vadžra guru padma, to je s priklicem treh ravni obstoja (dharmakaja, sambogakaja, nirmanakaja), zaključuje pa z besedama siddhi, ki pomeni veliko moč materializacije misli, in hung, ki zapoveduje, naj se to zgodi sedaj in tukaj (to je prebuditev vseh duhovnih moči in najvišje resnice). Opisni prevod mantre: »Naj se z blagoslovom Padmasambhave (diamantne vadžre) prebudijo vsi moji duhovni darovi in razkrije moja prava narava (najvišja resnica).« Koncentracija: tretje oko ali šesta in sedma čakra skupaj (ali vse čakre …).

Dodatna razlaga besed (zlogov). Om ah hum pomeni očiščenje vseh negativnosti telesa, govora in uma; om očiščenje oblike, ah očiščenje zvoka, hum očiščenje uma; zlogi pa tudi pomenijo očiščenje treh ravni obstoja: om priklicuje območje dharmakaja, neskončna svetloba (Buda Amitaba), ah sambhogakaya, sočutje (Buda Avalokitešvara), hum (nirmanakaya, praznina/razsvetljenost (Buda Padmasambhava). Sklop besed vadžra guru padma pomeni: vadžra je diamant (nedualna modrost bud), guru je prenašalec razsvetljenja (vadžra guru skupaj pomeni tantričnega učitelja, tantrizem je osnova tibetanskega budizma, vadžrajane), padma pomeni lotos oziroma lotosov rod bud: Amitabe, Avaoliktešvare in Padmasambhave. Ali še drugače: vadžra je neuničljiva esenca absolutne resnice (razsvetljenja), guru je svetloba tega razsvetljenja, padma pa sočutje razsvetljenja. Besedi siddhi hum pomenita končni namen mantre: siddhi se nanaša na uresničenje, moč udejanjanja, blagoslov (obstajata dve vrsti sidijev: navadni, ki pomenijo moč za uresničitev zemeljskih potreb in vzpostavitev ugodnih življenjskih pogojev, odstranitev telesnih ovir; višji sidiji pa pomenijo odstranitev duhovnih ovir, ki preprečujejo uresničitev razsvetljenja); beseda hum je sveti katalizator mantre, modrostni um vseh bud, ki kliče k manifestaciji, kar pomeni: »Naj se zgodi!« Skupno dvanajstero zlogov mantre povzema dvanajst vrst Budovega učenja, ki so bistvo njegovih 84.000 dharm ali metod, kako ravnati z umom in psihoenergijo; gre za dvanajst protistrupov, načinov, ki omogočajo očiščenje in prekinitev dvanajstih negativnih vezi, ki nas držijo ujete v samsari (karmi), skratka, idealna mantra za današnji čas (kali jugo).

 

OM NAMAH ŠIVAJA

»Priklanjam se tebi, Šiva / Predajam / Izročam se Najvišji zavesti!«

Indijski bog Šiva predstavlja zavest, tako našo lastno kot kozmično ter zlitje obeh zavesti v enovito celoto. Šivovo mantro, sestavljeno iz šestih zlogov, lahko razumemo na več ravneh. Na osnovni ravni je energetsko orodje, ki odstranjuje vse ovire, ki so pred nami (mit pravi, da Šiva s svetlobo svojega tretjega očesa v trenutku uniči vse, kar se pojavi pred njim in odpre vrata k najvišjemu vpogledu v resnico), saj čista zavest na nek način »rešuje« vse probleme s tem, da nam pokaže, kako nepomembni so z vidika najvišjega razsvetljenja. Mantra zareže globoko v negativne karmične vzorce in izkušnje, v katerih se trenutno nahajamo, ter nas dvigne v absolutno enost (pomaga nam preseči svet dualnosti). V kašmirskem šivaizmu na nek način velja, da so problemi življenja pravzaprav dar Šivove milosti, saj se lahko prek težav najhitreje duhovno prebudimo. Z izvajanjem mantre tako prosimo Šivo, da vstopi v naše življenje, nas osvobodi umske nevednosti in omejenosti ter ozdravi vseh čustvenih in drugih ran, ki so nastale kot posledica naših karmičnih preizkušenj (gre za očiščenje zavesti skozi karmo). Koncentracija: od zgoraj navzdol (od ajne do muladare), od spodaj navzgor od muladare do ajne in do anahata čakre.   

Dodatna razlaga besed (zlogov). Namah Šivaja pomeni »čaščenje boga Šive«; pred besedama stoji sveti zlog om. V kašmirskem šivaizmu namah Šivaja pomeni najvišjo tatvo (Šiva je izraz univerzalne enosti vseh petih elementov / tatev). Zlog na predstavlja zemljo, zvok ma predstavlja vodo, zvok ši predstavlja ogenj, zvok predstavlja pranični zrak, zvok ja predstavlja nebo ali eter. Celotni pomen namah Šivaja izraža misel, da je »univerzalna zavest ena«. Po drugih razlagah pomeni zlog na skrito milost Boga, ma je ​​svet, ši pomeni Šivo, je razodevajoča se milost Boga, ja je Ātman ali duša. Ali pa mantro razlagajo kot petzložno obliko Šive: Šivove noge so zlog na, njegov popek je zlog ma, njegova ramena so zlog ši, njegova usta so zlog vā, njegovo sijoče lobanjsko središče zgoraj je zlog ja. 

 

MAHA MRITJUNDŽAJA MANTRA

Velika Šivova mantra osvoboditve (nesmrtnosti)

»Om trajambakam jadžamahe sugandim puštivardhanam
urvarukamiva bandhanat mritjormukšija mamritat« 

Šiva predstavlja absolutno (kozmično) zavest, ki je izvor vse kreacije in hkrati njen razkrojevalec. Gre za mogočno mantro duhovnega osvobajanja in energijskega zdravljenja (očiščevanja in uravnovešanja) na vseh ravneh. Pomeni idealno mantro za vse, ki hodijo po poti bodisatve. Njen zvok, sestavljen iz dvaintridesetih zlogov, nas vodi k najvišjemu razsvetljenju, to je k prepoznanju sebe kot čiste zavesti ali praznine. Mantra vzpostavlja globok mir in tišino ter energijsko ravnovesje tako v telesu kot umu, zato velja za univerzalno psihoalkimistično »zdravilo«. Šiva je Osvoboditelj in Zdravitelj hkrati, predvsem zaradi tega, ker v osnovi odstranjuje strah pred izničenjem (smrtjo, propadom), saj s svetlobo, ki sije iz njegovega tretjega očesa, razkroji vse, kar ni praznina kozmične zavesti, prek katere dobimo uvid v svojo neuničljivost in nesmrtnost. Deluje očiščevalno tako na individualni kot kolektivni ravni (prečiščuje skupinsko karmo). Kozmična zavest omogoča, da se osvobajamo vseh umskih in energijskih vezi, ki nas priklepajo na svet samsare (iluzije) in so vzrok težav in trpljenja. Mantra spodbuja našo izvorno bioenergetsko (pranično) moč oziroma našo naravno samozdravilno moč ter sposobnost samoobnove (psihofizične regeneracije). Po enem od izročil mantra ščiti pred prezgodnjo smrtjo in pred dejanskimi ter potencialnimi boleznimi. S pomočjo te mantre lahko sprejmemo številne »male smrti« svojega ega, saj prek tega spoznamo resnično naravo nesmrtnosti. Šiva nas skozi te procese vodi z nežnim sočutjem in neomajnim pogumom. Opisni (možni) prevod: »Častim te, trioki Šiva, tebe, ki si bistvo vseh stvari, ki nas oživljaš (prebujaš) in osvobajaš iluzij samsare, osvobajaš vseh oblik rojstva in smrti, daj, da spoznamo svojo nesmrtnost in dosežemo popolno osvoboditev.« Ali: »Svoje iluzije (nevednost) podarjam (izročam) najvišji zavesti, ki me, ko dojamem njeno bistvo, osvobodi vseh strahov, odstrani iluzijo smrti in mi podari modrost (zavedanje) nesmrtnosti.« Koncentracija: tretje oko (ajna čakra) ali srčna čakra; če imamo zdravstvene težave, se osredotočamo na popek.  

(Predstavitev manter sta pripravila Samo Bohak in Vili Ravnjak; poletje 2025.)